Pages

Ads 468x60px

Tuesday, January 7, 2014

MENGANALISIS STRATEGI UNTUK MEMASUKI PASARAN ASING

ANALISIS PASARAN ASING

            Dalam menganalisis pasaran asing pelbagai faktor perlu diambil kira bagi setiap Negara yang ingin dimasuki. Diantaranya seperti potensi pasaran,  tahap persaingan, undang-undang dan politik serta pengaruh sosiobudaya sesebuah Negara tersebut. Faktor-faktor yang disebutkan akan mempengaruhi firma untuk beroperasi dan meningkatkan prestasi agar kukuh dalam perniagaan luar Negara.

POTENSI  PASARAN

            Langkah pertama dalam menganalisis pasaran asing adalah menilai potensi pasaran. Jika dilihat terdapat banyak penerbitan diantara seperti “ Building Global Skills” dalam bab 2, banyak menyediakan data-data mengenai penduduk, pendapatan per kapita dan sebagainya. Data-data tersebut dapat memberi gambaran awal kepada firma-firma dalam melakukan analisis sebelum memasuki pasaran asing.

            Potensi pasaran bagi produk sesebuah firma amat bergantung kepada produknya berbanding dengan pesaing. Bagi firma yang mengeluarkan barang yang berkualiti tinggi sudah pasti akan mensasarkan pasaran kepada pengguna yang kaya yang mampu memiliki produk tersebut dengan harga yang tinggi. Manakala sesetengah firma mensasarkan pengguna yang berpendapatan rendah dengan menjual produk pada harga yang rendah. Sebagai Contoh kita lihat di Negara China dan Taiwan (China). Walaupun penduduk Negara Taiwan begitu rendah ( data penduduk diperolehi dalam MAP 12.1 halaman 359, Bab 12 dalam buku International Business Sixth Edition , Ricky W.Griffin, & Michael W.Pustay) namun pendapatan per kapita penduduk Negara Taiwan lebih tinggi berbanding dengan China. Ini adalah disebabkan bahawa produk yang mempunyai kualiti dan harga yang rendah berjaya menembusi pasaran di Negara Taiwan berbanding dengan produk yang berkualiti yang dipasarkan di China.

            Dalam analisis potensi pasaran firma juga perlu mempertimbangkan pertumbuhan ekonomi negara tersebut dengan menggunakan langkah-langkah secara objektif dan subjektif seperti berikut :
          
Langkah Objektif.
v  Perubahan dalam pendapatan per kapita
v  Perubahan dalam penggunaan tenaga
v  Keluaran Dalam Negara Kasar
v  Pemilikan barangan pengguna (Tahan lama)

Langkah Subjektif
v  Perlu diambil kira apabila menilai pertumbuhan yang berpotensi
v  Contoh , kejatuhan ekonomi komunis di timur Eropah. Telah menyebabkan mereka telah beralih arah dan memberi tumpuan kepada prospeks-prospek pembangunan masa depan dan menerima pakai dasar-dasar ekonomi baru dan telah menyesuaikan diri dengan ekonomi kapitalis.

TAHAP PERSAINGAN
            
               Salah satu faktor yang perlu dalam memilh pasaran asing adalah tahap persaingan di pasaran negara yang ingin dimasuki. Persaingan tersebut baik masa kini dan juga di masa akan datang. Firma perlu menilai tahap persaingan adalah seperti berikut :

v  Mengenal pasti bilangan firma yang bersaing dalam pasaran
v  Strategi penetapan harga dan pemasaran pesaing
v  Kekuatan dan kelemahan pesaing

Sebagai contoh Syarika kereta Kia memasuki pasaran di Utara Amerika beberapa tahun yang lalu. Syarikat itu mempercayai dengan kos buruh yang rendah di kilang tersebut membolehkan mereka dapat menjual kereta dengan harga yang rendah berbanding dengan pesaing-pesaing seperti Ford, Toyota dan Volkswagen.

Firma juga harus memantau pasaran utama untuk mengeksploitasi peluang-peluang yang ada dalam pasaran bagi memastikan kejayaan dalam pasaran asing. Dimana dalam industri kadangkala berlaku perubahan teknologi dan peraturan dalam sesebuah negara di mana firma tersebut menjalankan operasi. Perkara ini harus dititikberatkan oleh firma dalam menentukan tahap persaingan di pasaran asing.

UNDANG-UNDANG DAN PERSEKITARAN POLITIK

            Sesebuah syarikat perlu membuat pertimbangan dengan bijak sebelum kemasukan sesuatu barang ke sesebuah negara. Ianya selalu berkait rapat dengan dasar-dasar perdagangan , persekitaran terutamanya undang-undang dan politik bagi negara yang ingin dimasuki.Firma boleh memilih untuk mengeksport barang-barang kepada negara yang mengenakan tarif cukai yang rendah sahaja. Sebagai contoh, Syarikat seperti Ford, GM, Audi dan Mercedes-Benz telah membina kilang-kilang di Brazil untuk mengelak tarif yang tinggi dikenakan oleh negara tersebut.

            Selain faktor undang-undang kestabilan politik juga memberi peranan yang penting bagi sesebuah firma dalam mimilih pasaran asing. Sesetengah negara didapati sering bergolak dan berlaku rampasan kuasa. Tambahan pula peraturan kerajaan terhadap promosi dan penetapan harga perlu juga dipertimbangkan. Sebagai contoh terdapat banyak kerajaan yang menyekat pengiklanan untuk produk tembakau dan alkhohol. Oleh itu firma asing perlu memahami sekatan agar keupayaan memasarkan produk tidak terjejas di negara-negara berkenaan.

PENGARUH SOSIOBUDAYA

            Seorang pengurus perlu mengambil kira pengaruh sosiobudaya sesebuah negara dalam membuat penilaian mengenai kemasukan ke pasaran asing. Ini kerana penilaian mengenai sosiobudaya adalah bersifat subjektif. Oleh itu firma perlu menumpukan usaha-usaha awal dan sebolehnya budaya negara tersebut adalah sama seperti di negara asal firma berkenaan beroperasi.Dimana sekiranya firma tersebut gagal mengenali keperluan dan citarasa pengguna di negara yang ingin dimasuki. Firma tersebut akan menghadapi masalah dalam pemasaran produk. Sebagai contoh, Denmark Bang & Olufsen yang gagal mempengaruhi pengguna di Amerika Syarikat yang sukakan kepada barangan yang berteknologi baru telah menyebabkan Syarikat Denmark Bang & Olufsen telah gagal.

 Selain itu faktor-faktor sosiobudaya seperti berikut juga penting :
v  Pekerja yang berpotensi
v  Memahami asas motivasi pekerja di negara tersebut.
v  Norma-norma waktu bekerja di negara tersebut dan gaji.
v  Kesatuan buruh.

             Namun begitu masalah sosiobudaya ini dapat diatasi oleh firma yang menjalan perniagaan di negara lain. Iaitu dengan mengambil pekerja mahir iaitu seperti pengurus dikalangan rakyat tempatan supaya firma mendapat sedikit nasihat mengenai sosiobudaya negara berkenaan dan dapat mengurangkan konflik budaya di firma.


Rujukan :
Ricky W.Griffin, & Michael W.Pustay. International Business Sixth Edition

4 comments:

  1. Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  2. Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melunaskan bil anda, Memulakan atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank kerana bayaran / keperluan pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Oleh itu, bimbang kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mestilah 18 tahun ke atas.
    Menghubungi kami untuk membuat rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan adalah keputusan yang bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu pelanggan kami dari segi kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Atas sebab apa pun, pelanggan dapat mencari rancangan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    Pendapatan 8 bulan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda pernah memohon sebelum ini:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nombor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  3. Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete
  4. Vreau să încep prin a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru darul vieții.
    Suri îl numește Yono și vreau să împărtășesc o poveste bună despre cum dna. Maria Pedro de la Trust Guarantee Loan îmi face viața dulce. Am avut dificultăți financiare de o vreme și a trebuit să mă împrumut de la prieteni pentru că speram să-l plătesc după ce mi-am primit salariul.
    Și atunci viața mea s-a înrăutățit, am fost concediat de la serviciu și mi-am pierdut tatăl luna următoare. După înmormântarea tatălui meu, prietenii mei au început să ceară banii înapoi.

    Am fost devastat pentru că familia mea suferea și nu aveam bani să-mi plătesc datoriile. Prin urmare, am decis să merg la banca mea, BCA pentru a cere un împrumut, dar am refuzat împrumutul pentru că nu aveam un loc de muncă. Așa că eram disperat după bani pentru a-mi plăti datoriile. Apoi am decis să verific site-ul dacă vreau să văd un creditor privat de la care să pot împrumuta. De fapt, am văzut atât de multe povești bune online și am crezut că viața mea se va schimba definitiv, dar a fost atât de rău încât aproape că mi-am luat viața pentru că mi s-a cerut să plătesc mulți bani doar ca să nu obțin un împrumut.

    Dar tocmai când credeam că viața mea s-a terminat, atunci Dumnezeu s-a folosit de prietenul meu pe care l-am întâlnit la bancă să mă ajute. Prietenul meu, Ibu Erpan, i-am spus povestea mea și cum am fost concediat și împrumuturile online nu au funcționat. Prin urmare, mi-a spus să nu-mi fac griji că mă va prezenta creditorilor credibili pe care i-a împrumutat.

    Prin urmare, după ce mi-a spus cum a obținut împrumutul din împrumutul cu Garanție Garantată, am decis să contactez datele de contact pe care mi le-a dat: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com

    După aceea, procesul meu de aprobare a creditului a fost finalizat și am primit o scrisoare de aprobare din partea companiei care spunea că trebuie să furnizez detaliile mele bancare. Am primit o notificare de la banca mea că contul meu bancar a fost creditat cu suma de împrumut pe care am solicitat-o.
    Așa s-a schimbat viața mea și voi continua să împărtășesc vestea pentru ca toată lumea să vadă și să sune compania bună care mi-a schimbat situația.

    Puteți contacta Garanția Garantată prin e-mail: mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com
    De asemenea, mă puteți contacta dacă aveți nevoie de ajutorul meu sau doriți să întrebați cum îmi obțin împrumutul. Iată adresa mea de e-mail: yonosuri702@gmail.com

    Și mai jos sunt detaliile contului meu care a fost creditat cu un împrumut de la Trust Guarantee Loan,
    Numele băncii: Bank BCA

    Adresa băncii: jln.dr.setiabudhi bandung

    Nume Yono

    Numar cont: 2348702337:

    Tip cont: Etapa BCA

    Imediat ce am achitat actele, mi-am primit imprumutul fara intarziere si astazi sunt independent financiar si acum am afacerea mea personala. Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru harul său pentru viața mea.

    ReplyDelete

 
Blogger Templates