Pages

Ads 468x60px

Tuesday, January 14, 2014

PELABURAN ASING SECARA LANGSUNG (FDI)



Pelaburan asing secara langsung ialah satu pelaburan langsung (FDI) ke dalam pengeluaran atau perniagaan di sebuah Negara oleh seorang individu atau syarikat Negara yang lain sama ada dengan membeli sebuah syarikat di Negara sasaran atau dengan mengembangkan operasi satu perniagaan sedia ada di Negara itu. Pelaburan asing secara langsung ialah berbeza dengan portfolio pelaburan yang mana satu pelaburan pasif di sekuriti Negara yang lain seperti stok dan bon.

Secara umumnya, pelaburan asing secara langsung termasuklah penggabunggan dan pemerolehan, kemudahan baru bangunan, melabur semula keuntungan yang diperolehi dari syarikat operasi luar dan pinjaman syarikat intra.

FDI ialah jumlah modal ekuiti, modal jangka panjang lain dan modal jangka panjang pendek seperti yang ditunjukkan di imbangan pembayaran. FDI biasanya melibatkan aktiviti pengurusan, usahasama, pemindahan teknologi dan kepakaran.

Selain itu, FDI mendedahkan firma terhadap risiko besar ekonomi dan politik serta kerumitan dalam pengoperasian dan kesan terhadap nilai pelaburan asing sekiranya perubahan kadar pertukaran berlawanan. FDI boleh juga dipengaruhi oleh dasar kerajaan.

Firma yang menggunakan FDI juga perlu memenuhi cabaran-cabaran biasa pengurusan, beroperasi dan membiayai anak syarikat asing mereka ketika menghadapi kesukaran tambahan dari segi politik, kesahan dan perbezaan budaya yang berbeza.

FDI mempunyai tiga kaedah iaitu:

v  Membina kemudahan baru (dikenali sebagai strategi Greenfield).
v  Membeli asset sedia ada di sebuah Negara asing  (dikenali sebagai strategi pengambilalihan atau strategi   Brownfield).
v  Menyertai usahasama / Joint ventures.

STRATEGI GREENFIELD



Strategi Greenfield ialah melibatkan proses permulaan satu operasi baru. Perkataan Greenfield terhasil daripada imej permulaan dengan tapak hijau dan kemudian dimajukan.

Firma membeli atau memajak tanah, membina kemudahan baru, menyewa atau memindahkan pekerja dalaman seperti pengurus dan pekerja kemudian memulakan operasi baru. Kilang pembuat filem, Fuji Film bertempat di South Carolina mewakili pelaburan Greenfield, sama seperti Mercedes-Benz kilang pemasangan automobil di Alabama dan kilang Nissan di Sunderland, England.

Kelebihan strategi Greenfield :

v  Memberi fleksibiliti reka bentuk maksimum untuk memenuhi keperluan projek.
v  Mempunyai kemudahan yang terkini.
v  Kemudahan baru akan mengurangkan keperluan penyelenggaraan.
v  Dapat direka bentuk untuk kegunaan/keperluan semasa dan masa depan.
v  Peluang akan meningkatkan imej syarikat.
v  Syarikat akan bermula dengan rekod bersih.
v  Sesuai untuk pajakan atau pilihan sendiri.

Kekurangan strategi Greenfield :

v  Sesetengah kawasan tidak maju sepenuhnya dan mempunyai kos pembangunan tambahan  seperti kerja   utama untuk pembentungan dan air.
v  Jangka masa untuk kelulusan lebih lama bagi kawasan baru.
v  Permintaan tinggi terhadap tapak perindustrian dimana mungkin wujud kesukaran di tempat semasa seperti cerun dan keadaan tanah.
     
STRATEGI PENGAMBILALIHAN

Merupakan srategi pengambilalihan syarikat sedia ada dan menjalankan perniagaan di Negara tuan rumah. Dengan memperolehi perniagaan yang masih beroperasi, pembeli dengan cepat mendapat kawalan ke atas kilang yang diperolehi, teknologi, kakitangan, jenama-jenama dan rangkaian pengagihan.

Firma yang diperolehi boleh terus menjanakan hasil apabila pembeli mengintegrasikan ia ke dalam strategi antarabangsa secara keseluruhannya. Tidak seperti strategi Greenfield, strategi-strategi pengambilalihan menambah ketidakupayaan baru kepada industri itu. Ini merupakan suatu faedah yang nyata.

Kadangkala perdagangan antarabangsa memperolehi syarikat tempatan dengan hanya memasuki satu pasaran baru. Stategik pengambilalihan juga mempunyai beberapa kelemahan iaitu firma perlu memikul semua liabiliti – kewangan, pengurusan dan sebaliknya daripada firma yang diambilalih. Kebiasaannya firma perlu membelanjakan jumlah wang yang cukup banyak terlebih dahulu sebelum memperolehi hasil.

Dengan strategi ini, sebuah syarikat berkembang dengan perlahan dan mengembangkan pelaburannya dalam satu jangka masa yang panjang.

USAHASAMA



Satu perjanjian perniagaan antara dua atau lebih syarikat untuk bekerja bersama-sama bagi mencapai matlamat khusus dan untuk menggalakkan kepentingan bersama. Tidak seperti satu penggabungan atau pengambilalihan, satu usahasama strategik tidak perlu untuk menjadi tetap dan ia membenarkan syarikat-syarikat dalam memelihara faedah yang dimiliki.

Satu usahasama strategik boleh juga dipanggil satu "perkongsian strategik". Terdapat beberapa sebab mengapa dua atau lebih syarikat memilih untuk membuat usahasama. Antaranya:

Usahasama membenarkan penggabungan sumber. Ini merupakan satu keuntungan besar apabila dua pihak menawarkan produk/perkhidmatan yang terbaik. Ini mampu memberikan keuntungan maksimum.

 Memberikan lebih banyak dana, lebih sumber, lebih menjimatkan dan sebagainya. Usahasama membolehkan syarikat-syarikat mewujudkan hubungan dua hala yang kukuh dan professional.


1 comments:

  1. ▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬
    DUKUN SAKTI TERPERCAYA DI INDONESIA
    AKY JAYABAYA NO.TLP CALL : 082_333_390_858
    ▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬

    Info togel dan uang gaib adalah tempat penghasil angka jitu terbaik dan terpercaya untuk para pecinta judi togel di seluruh dunia, menggunakan sarana ilmu ghoib yang dapat mendatangkan kekayaan lebih cepat dari biasanya, Kami akan menjaga kualitas dan kepercayaan pengunjung - selamat menemukan solusi.

    rahasiangkatogel.blogspot.com

    ReplyDelete

 
Blogger Templates