Definisi
Salah satu cara memasuki pasaran asing
adalah pelesenan, di mana sebuah firma yang dipanggil pemberi lesen membenarkan
pajakan hak untuk menggunakan harta intelek seperti teknologi, kaedah kerja,
paten, hak cipta, nama jenama, atau treadmarks
untuk kegunaan firma lain dan sebagai balasan bayaran di kenakan
terhadapnya.
Pelesenan adalah mod popular untuk
memasuki pasaran asing kerana ia melibatkan kos yang sedikit. Sebuah syarikat
telah ditanggung kosnya untuk membangunkan harta intelek kerana telah dilesenkan,
oleh itu hasil yang diterima melalui satu perjanjian pelesenan akan pergi terus
kepada keuntungan firma. Pelesenan juga membolehkan firma untuk mengambil
kesempatan daripada kelebihan dari tempat pengeluaran asing tanpa menanggung
sebarang pemilikan, pengurusan, atau obligasi pelaburan.
Isu-isu
asas dalam pelesenan antarabangsa
Hampir setiap perlesenan antarabangsa
adalah unik kerana variasi dalam strategi korporat, tahap persaingan, sifat
produk, dan kepentingan pemberi lesen dan pemegang lesen. Biasanya syarat
perjanjian pelesenan yang dinyatakan dengan terperinci dalam kontrak
undang-undang, yang menyelesaikan isu-isu seperti :
- Menentukan sempadan perjanjian
Pemberi lesen dan pemegang lesen mesti
menentukan hak dan keistimewaan yang tidak dinyatakan dalam perjanjian. Sebagai
contoh, Heineken secara eksklusif mempunyai lesen untuk mengeluar dan menjual
pepsi -cola di Belanda. Pepsi Co mesti menyediakan Heineken dengan formula sama
ada untuk minuman ringan atau bekalan yang tertumpu kepada sirapcola. Heineken
kemudiannya dibenarkan untuk menambah air berkarbonat bagi mencipta minuman,
dibotol dalam bekas yang sesuai, dan mengedar dan menjualnya di Belanda.
PepsiCo tidak boleh membuat suatu
perjanjian pelesenan bersaing dengan firma lain untuk menjual Pepsi Cola di
Belanda, juga Heineken mula menduplikasi produk lain yang dimiliki oleh PepsiCo
tanpa perjanjian yang berasingan. Ia juga tidak boleh mengubah formula PepsiCo,
memasarkan produk firma itu sebagai kepunyaannya, atau menghantar ke luar
Belanda.
- Menentukan pampasan
Pampasan adalah satu lagi isu asas
yang dinyatakan dalam perjanjian pelesenan. Pemberi lesen mahu menerima
pampasan sebanyak yang mungkin, manakala pemegang lesen itu mahu membayar
serendah mungkin. Namun mereka juga mahukan
perjanjian itu menguntungkan satu sama lain supaya kedua-dua pihak
sukarela untuk melaksanakan obligasi kontrak mereka. Pemegang Lesen perlu memastikan mereka boleh mencapai tahap
sasaran keuntungan selepas membayar yuran pelesenan; pemberi lesen pula akan
cuba untuk mewujudkan satu kadar yang membolehkan ia untuk mendapatkan balik
kos berubah.
Pampasan di bawah perjanjian pelesenan
dipanggil royalti. Royalti ini biasanya dibayar kepada pemberi lesen dalam
bentuk fi yang rata, jumlah tetap setiap unit yang dijual atau peratusan
daripada jualan produk atau perkhidmatan yang berlesen. Walaupun jumlah royalti
ditentukan oleh kuasa pasaran, royalti 3-5 peratus daripada jualan adalah
dilihat sebagai munasabah dan sesuai .
- Hak Mewujudkan, keistimewaan dan kekangan
Isu-isu asas lain yang perlu ditangani
dalam perjanjian pelesenan adalah hak dan keistimewaan yang diberikan kepada
pemegang lesen dan kekangan yang dikenakan oleh pemberi lesen. Sebagai contoh,
jika pemegang lesen menggunakan bahan berkualiti rendah sebagai cara untuk
meningkatkan margin keuntungan, imej produk pemberi lesen boleh rosak teruk.
Pemegang lesen mungkin akan terdorong untuk menjual maklumat pemindahan
teknologi, proses pengeluaran, atau pendekatan kerja kepada syarikat lain dan
secara tidak langsung ini akan menjejaskan pemberi lesen.
Untuk mengelakkan perkara ini,
perjanjian pelesenan akan menghadkan kebebasan pemegang lesen untuk mendedahkan
maklumat yang diperolehinya daripada pemberi lesen kepada pihak ketiga, dengan
menyatakan jenis dan bentuk rekod mengenai jualan produk atau perkhidmatan
berlesen, dan menentukan standard yang akan dipatuhi mengenai kualiti produk
dan perkhidmatan. Untuk mengelakkan tindakan undang-undang, perjanjian
pelesenan sepatutnya memperincikan penyelesaian percanggahan pendapat melalui
penggunaan orang tengah iaitu pihak ketiga.
- Menyatakan tempoh perjanjian ini
Perjanjian pelesenan boleh dilihat
sebagai strategi jangka pendek yang direka untuk mendapatkan pengetahuan
mengenai pasaran asing pada kos dan risiko yang rendah. Jika jualan produk dan
perkhidmatannya adalah memberangsangkan, ia mungkin mahu untuk memasuki pasaran
itu sendiri selepas perjanjian telah berakhir. Oleh itu pemberi lesen boleh
mendapatkan perjanjian jangka pendek. Walau bagaimanapun, jika tempoh kontrak
adalah terlalu pendek, pemegang lesen yang berkenaan tidak bersedia untuk
melabur dalam penyelidikan kerana percaya bahawa ia tidak akan dapat melunaskan
pelaburannya untuk tempoh hayat kontrak pelesenan. Biasanya pemberi lesen mahu
pemegang lesen untuk menjalankan usaha-usaha pembangunan pasaran. Oleh itu,
lebih besar kos pelaburan yang ditanggung oleh pemegang lesen itu, lebih lama
tempoh masa untuk sesuatu perjanjian pelesenan.
Kelebihan
dan Kekurangan PELESENAN ANTARABANGSA
Pelesenan membawa risiko kewangan yang rendah. Pemberi lesen perlu menyelidik peluang pasaran dan kebolehan pemegang lesen itu. Ia juga membolehkan pemberi lesen untuk mengetahui lebih lanjut mengenai potensi jualan produk dan perkhidmatan di pasaran baru tanpa komitmen besar terhadap sumber kewangan dan pengurusan. Pemegang Lesen mendapat manfaat melalui peluang untuk membuat jualan dengan kos R & D yang agak sedikit terhadap produk dan perkhidmatan yang telah berjaya dalam pasaran antarabangsa yang lain.
Walau bagaimanapun, pelesenan tidak
mempunyai kos melepas. Ia menghadkan peluang-peluang pasaran bagi kedua-dua
pihak. Sebagai contoh, selagi perjanjian pelesenan antara PepsiCo dan Heineken
termaktub, PepsiCo tidak boleh memasuki pasaran minuman ringan di Belanda dan Heineken
tidak boleh bersaing menjual minuman ringan seperti Coca-Cola. Pemberi lesen
dan pemegang lesen bergantung kepada satu sama lain untuk mengekalkan kualiti
produk dan mempromosikan imej jenama produk. Tindakan yang tidak wajar oleh
satu pihak boleh merosakkan parti lain. Sekiranya pemegang lesen atau pemberi lesen tidak
mematuhi perjanjian itu, tindakan undang-undang
boleh menyakiti kedua-dua pihak.
Satu kebimbangan yang terakhir adalah
implikasi strategik jangka panjang pelesenan teknologi firma. Banyak syarikat
bimbang bahawa berkongsi teknologi secara tidak sengaja akan mewujudkan pesaing
masa depan. Lesen itu juga boleh membina reputasi bebas untuk kualiti pembuatan
dan perkhidmatan cemerlang semasa beroperasi di bawah kontrak. Walaupun perjanjian
pelesenan boleh menyekat kawasan geografi di mana pemegang lesen itu boleh
mengeluar dan menjual produk, sebaik sahaja tamat tempoh, bekas pemegang lesen
boleh memilih untuk mengembangkan operasinya ke wilayah yang sedia ada. Ini
merupakan risiko kepada pemberi lesen sekiranya ia memilih untuk melesenkan
produknya.
0 comments:
Post a Comment