Pages

Ads 468x60px

Wednesday, January 22, 2014

FRANCAIS ANTARABANGSA

Pengenalan kepada Francais.



Francais

Francais semakin berkembang bergantung kepada populariti. Hampir 910,000 cawangan francais beroperasi di Amerika Syarikat Produk Francais merupakan 1/3 daripada semua jualan runcit di Amerika Syarikat

Sejarah

Perkataan "francais" berasal dari dialek lama Perancis dan bermakna keistimewaan atau kebebasan. Banyak daripada francais popular, termasuk KFC (1952), McDonald (1955), dan H & R Block (1958) bermula seawal tahun 1950-an.

Apakah Francais?

Francais

Perjanjian francais membolehkan seorang usahawan bebas atau organisasi yang dikenali sebagai pemegang francais, untuk mengendalikan perniagaan di bawah nama lain, yang dipanggil pemberi francais, sebagai balasan bagi bayaran. Francais adalah satu bentuk organisasi perniagaan di mana sebuah syarikat yang sudah mempunyai produk yang berjaya atau perkhidmatan (francaisor) lesen cap dagang dan kaedah menjalankan perniagaan kepada perniagaan lain atau individu (francaisi) dalam pertukaran untuk yuran francais dan bayaran royalti yang berterusan.
Sesetengah francaisor ditubuhkan firma-firma (seperti McDonald) manakala yang lain ialah perusahaan kali pertama yang dilancarkan oleh usahawan.

Jenis-jenis Sistem Francais

1. Produk dan Tanda Dagang Francais
Suatu perkiraan di mana pemberi francais memberi pemegang francais hak untuk membeli produk dan menggunakan nama perdagangan.
Pendekatan ini biasanya menghubungkan pengeluar tunggal dengan rangkaian pengedar atau pengedar.
Sebagai contoh, General Motors telah menubuhkan satu rangkaian peniaga yang menjual kereta GM dan menggunakan tanda dagangan GM dalam pengiklanan dan promosi mereka.
Contoh lain produk dan francaisor tanda dagangan termasuk peniaga pertanian jentera, bottlers minuman ringan, dan Pengedar bir.

2. Format Perniagaan Francais
Suatu perkiraan di mana francaisor menyediakan formula untuk menjalankan perniagaan kepada pemegang francais bersama-sama dengan latihan, pengiklanan, dan lain-lain bentuk bantuan.
Restoran makanan segera, kedai serbaneka, dan motel adalah contoh terkenal francais format perniagaan.
Francais format perniagaan adalah yang bentuk yang paling popular francais, terutamanya bagi firma-firma keusahawanan.

Apabila Adakah Francais Kebanyakan sesuai?

Francais adalah paling sesuai apabila firma mempunyai tanda dagangan yang kuat atau yang berpotensi kukuh, kaedah perniagaan yang direka dengan baik, dan keinginan untuk berkembang.
Sistem francais akhirnya akan gagal jika jenama francais tidak menambah nilai bagi pelanggan dan kaedah perniagaannya adalah cacat atau kurang maju.

Membeli Francais

Membeli francais adalah satu keputusan perniagaan yang penting yang melibatkan komitmen kewangan yang besar.
Pemilik francais berpotensi harus berusaha untuk menjadi dan juga dimaklumkan mungkin sebelum membeli francais dan harus sedar bahawa ia sering sisi undang-undang dan kewangan sukar untuk keluar dari hubungan francais.


Kos Terlibat Dengan Membeli Francais.

v  Yuran Francais awal
v  Yuran permulaan berbeza-beza bergantung pada pemberi francais itu.
v  Keperluan Modal
v  Kos berbeza tetapi mungkin termasuk kos membeli hartanah, kos membina bangunan, pembelian inventori, dan kos mendapatkan lesen perniagaan.
v  Meneruskan Royalti Pembayaran
v  Biasanya 3% kepada 7% daripada pendapatan kasar bulanan.
v  Yuran Pengiklanan
v  Francaisi sering diperlukan untuk membayar ke dalam suatu kumpulan wang pengiklanan nasional atau serantau.

Yuran lain

Lain-lain yuran yang dikenakan bagi pelbagai aktiviti, termasuk:
v  Latihan kakitangan tambahan.
v  Menyediakan kepakaran pengurusan apabila diperlukan.
v  Memberikan bantuan komputer.
v  Menyediakan pelbagai barangan lain atau perkhidmatan sokongan.

Kebaikan dan Keburukan Francais

Francais telah menarik perhatian ramai sejak beberapa tahun lalu dan iklim ekonomi yang sukar ini telah menekankan kekuatan dan menunjukkan bahawa ada cara yang lebih selamat untuk memulakan perniagaan sendiri. Formula perusahaan milik tempatan dan dikendalikan, didorong oleh pemilik perniagaan kecil, dengan penjenamaan, skala ekonomi dan sokongan daripada rangkaian yang lebih luas, memberikan perniagaan peluang yang jauh lebih baik daripada kejayaan. Walau bagaimanapun, ini hanya kes itu jika ia dilakukan dengan baik.

Peluang francais yang baik akan menawarkan satu format perniagaan yang terbukti dengan sokongan awal dan berterusan yang anda perlukan. Perniagaan akan bekerja di bawah jenama yang ditubuhkan oleh francaisor dan menggunakan sistem perniagaan yang telah mereka cipta maju dan terbukti dalam pasaran. Setiap francaisi akan membayar yuran permulaan bagi menggunakan jenama dan format perniagaan yang terbukti berkesan. Yuran perlu dibayar untuk sokongan yang berterusan yang akan membantu francaisi untuk beroperasi dan membolehkan untuk membina perniagaan dan akhirnya aset modal yang boleh di niagakan.
Sokongan yang berterusan adalah salah satu sebab utama untuk kejayaan francais. Francaisor telah melalui kesakitan untuk mengetahui apa yang bekerja dan apa yang tidak - mereka telah melabur dalam sistem dan kini bersedia untuk mengajar bagaimana untuk diikuti. Walau bagaimanapun, tidak boleh memilih bahagian-bahagian sistem anda hendak gunakan.

Kelebihan Francais.

v  Format perniagaan terbukti .
v  Anda mempunyai peluang untuk membina modal anda dan juga pendapatan anda.
v  Ia adalah perniagaan sendiri dan sebagai pengurus pemilik francaisi boleh membuat keputusan perniagaan.
v  Bank-bank utama sangat menyokong francais yang baik.
v  Risiko kewangan Rendah.
v  Kos rendah untuk menilai potensi pasaran
v  Elakkan tarif, NTB, sekatan ke atas pelaburan asing oleh kerajaan
v  Mengekalkan kawalan lebih daripada pelesenan kerajaan
v  Francaisi menyediakan pengetahuan pasaran tempatan

Kelemahan Francais.

v  Menuntut tahap komitmen yang tinggi.
v  Perlu mahir dalam asam garam antara francaisi dan francaisor.
v  Peluang pasaran dan keuntungan yang terhad.
v  Kebergantungan kepada francais.
v  Kemungkinan berlakunya konflik dengan francais.
v  Kemungkinan mewujudkan pesaing masa depan iaitu dalam francais itu sendiri.

2 comments:

 
Blogger Templates