Francais
Francais semakin berkembang
bergantung kepada populariti. Hampir 910,000 cawangan francais beroperasi di
Amerika Syarikat Produk Francais merupakan 1/3 daripada semua jualan runcit di
Amerika Syarikat
Sejarah
Perkataan "francais"
berasal dari dialek lama Perancis dan bermakna keistimewaan atau kebebasan.
Banyak daripada francais popular, termasuk KFC (1952), McDonald (1955), dan H
& R Block (1958) bermula seawal tahun 1950-an.
Apakah Francais?
Francais
Perjanjian francais membolehkan
seorang usahawan bebas atau organisasi yang dikenali sebagai pemegang francais,
untuk mengendalikan perniagaan di bawah nama lain, yang dipanggil pemberi
francais, sebagai balasan bagi bayaran. Francais adalah satu bentuk organisasi
perniagaan di mana sebuah syarikat yang sudah mempunyai produk yang berjaya
atau perkhidmatan (francaisor) lesen cap dagang dan kaedah menjalankan
perniagaan kepada perniagaan lain atau individu (francaisi) dalam pertukaran
untuk yuran francais dan bayaran royalti yang berterusan.
Sesetengah francaisor ditubuhkan
firma-firma (seperti McDonald) manakala yang lain ialah perusahaan kali pertama
yang dilancarkan oleh usahawan.
Jenis-jenis Sistem Francais
1. Produk dan Tanda Dagang
Francais
Suatu perkiraan di mana pemberi
francais memberi pemegang francais hak untuk membeli produk dan menggunakan
nama perdagangan.
Pendekatan ini biasanya
menghubungkan pengeluar tunggal dengan rangkaian pengedar atau pengedar.
Sebagai contoh, General Motors
telah menubuhkan satu rangkaian peniaga yang menjual kereta GM dan menggunakan
tanda dagangan GM dalam pengiklanan dan promosi mereka.
Contoh lain produk dan francaisor
tanda dagangan termasuk peniaga pertanian jentera, bottlers minuman ringan, dan
Pengedar bir.
2. Format Perniagaan Francais
Suatu perkiraan di mana
francaisor menyediakan formula untuk menjalankan perniagaan kepada pemegang
francais bersama-sama dengan latihan, pengiklanan, dan lain-lain bentuk bantuan.
Restoran makanan segera, kedai
serbaneka, dan motel adalah contoh terkenal francais format perniagaan.
Francais format perniagaan adalah
yang bentuk yang paling popular francais, terutamanya bagi firma-firma
keusahawanan.
Apabila Adakah Francais Kebanyakan sesuai?
Francais adalah paling sesuai
apabila firma mempunyai tanda dagangan yang kuat atau yang berpotensi kukuh,
kaedah perniagaan yang direka dengan baik, dan keinginan untuk berkembang.
Sistem francais akhirnya akan
gagal jika jenama francais tidak menambah nilai bagi pelanggan dan kaedah
perniagaannya adalah cacat atau kurang maju.
Membeli Francais
Membeli francais adalah satu
keputusan perniagaan yang penting yang melibatkan komitmen kewangan yang besar.
Pemilik francais berpotensi harus
berusaha untuk menjadi dan juga dimaklumkan mungkin sebelum membeli francais
dan harus sedar bahawa ia sering sisi undang-undang dan kewangan sukar untuk
keluar dari hubungan francais.
Kos Terlibat Dengan Membeli Francais.
v Yuran
Francais awal
v Yuran
permulaan berbeza-beza bergantung pada pemberi francais itu.
v Keperluan
Modal
v Kos
berbeza tetapi mungkin termasuk kos membeli hartanah, kos membina bangunan,
pembelian inventori, dan kos mendapatkan lesen perniagaan.
v Meneruskan
Royalti Pembayaran
v Biasanya
3% kepada 7% daripada pendapatan kasar bulanan.
v Yuran
Pengiklanan
v Francaisi
sering diperlukan untuk membayar ke dalam suatu kumpulan wang pengiklanan
nasional atau serantau.
Yuran lain
Lain-lain yuran yang dikenakan
bagi pelbagai aktiviti, termasuk:
v Latihan
kakitangan tambahan.
v Menyediakan
kepakaran pengurusan apabila diperlukan.
v Memberikan
bantuan komputer.
v Menyediakan
pelbagai barangan lain atau perkhidmatan sokongan.
Kebaikan dan Keburukan Francais
Francais telah menarik perhatian
ramai sejak beberapa tahun lalu dan iklim ekonomi yang sukar ini telah
menekankan kekuatan dan menunjukkan bahawa ada cara yang lebih selamat untuk
memulakan perniagaan sendiri. Formula perusahaan milik tempatan dan
dikendalikan, didorong oleh pemilik perniagaan kecil, dengan penjenamaan, skala
ekonomi dan sokongan daripada rangkaian yang lebih luas, memberikan perniagaan
peluang yang jauh lebih baik daripada kejayaan. Walau bagaimanapun, ini hanya
kes itu jika ia dilakukan dengan baik.
Peluang francais yang baik akan
menawarkan satu format perniagaan yang terbukti dengan sokongan awal dan
berterusan yang anda perlukan. Perniagaan akan bekerja di bawah jenama yang
ditubuhkan oleh francaisor dan menggunakan sistem perniagaan yang telah mereka
cipta maju dan terbukti dalam pasaran. Setiap francaisi akan membayar yuran
permulaan bagi menggunakan jenama dan format perniagaan yang terbukti berkesan.
Yuran perlu dibayar untuk sokongan yang berterusan yang akan membantu francaisi
untuk beroperasi dan membolehkan untuk membina perniagaan dan akhirnya aset
modal yang boleh di niagakan.
Sokongan yang berterusan adalah
salah satu sebab utama untuk kejayaan francais. Francaisor telah melalui
kesakitan untuk mengetahui apa yang bekerja dan apa yang tidak - mereka telah
melabur dalam sistem dan kini bersedia untuk mengajar bagaimana untuk diikuti.
Walau bagaimanapun, tidak boleh memilih bahagian-bahagian sistem anda hendak
gunakan.
Kelebihan Francais.
v Format
perniagaan terbukti .
v Anda
mempunyai peluang untuk membina modal anda dan juga pendapatan anda.
v Ia
adalah perniagaan sendiri dan sebagai pengurus pemilik francaisi boleh membuat
keputusan perniagaan.
v Bank-bank
utama sangat menyokong francais yang baik.
v Risiko
kewangan Rendah.
v Kos
rendah untuk menilai potensi pasaran
v Elakkan
tarif, NTB, sekatan ke atas pelaburan asing oleh kerajaan
v Mengekalkan
kawalan lebih daripada pelesenan kerajaan
v Francaisi
menyediakan pengetahuan pasaran tempatan
Kelemahan Francais.
v Menuntut
tahap komitmen yang tinggi.
v Perlu
mahir dalam asam garam antara francaisi dan francaisor.
v Peluang
pasaran dan keuntungan yang terhad.
v Kebergantungan
kepada francais.
v Kemungkinan
berlakunya konflik dengan francais.
v Kemungkinan
mewujudkan pesaing masa depan iaitu dalam francais itu sendiri.
Good posting.
ReplyDeleteVery good nothing less
ReplyDelete